Je valt anderen niet graag lastig met jouw mantelzorg zaken. Je bent immers op je werk om te werken. Werk en privé houd je gescheiden, toch? En dus ploeter je voort totdat je het écht niet meer aankan. Ik zeg sunt (zonde in het Nijmeegs). Want er zijn allerlei mogelijkheden om werk en mantelzorg te combineren zonder er zelf aan onderdoor te gaan!

Tip 1.  Pratende mensen zijn te helpen

Ga proactief in gesprek met je leidinggevende. Gewoon samen bekijken welke mogelijkheden er zijn om én te kunnen werken én te kunnen mantelzorgen.

Welke mogelijkheden biedt het werk?

Als je mazzel hebt, dan is er een bedrijfsfysiotherapeut die je tips kan geven en bijvoorbeeld de handelingen met je door kan nemen. Of kun je preventief een afspraak met bedrijfsmaatschappelijkwerk maken. Bij veel bedrijven zijn er mogelijkheden zoals een Persoonlijk Levensfase Budget, zorgverlof of kun je je uren tijdelijk anders indelen. Meestal vind je deze informatie ergens in het personeelshandboek. Vraag het na bij P&O. Geen tijd? Laat het een collega waar je goed mee overweg kunt het voor je navragen.

Pay it forward

Vaak is het er wel, maar weet je het niet. Het blijkt dat in heel Nederland veel medewerkers geen idee hebben van de mogelijkheden die er zijn bij hun werkgever. Ben jij erachter hoe het werkt? Help je collega’s en geef aan jouw werkgever de tip om de mogelijkheden bij jullie op het werk regelmatig onder de aandacht te brengen.

Tip 2. De ‘Samen Beter Thuis web-app’

De ‘Samen Beter Thuis web-app’ biedt praktische informatie gestructureerd onder drie rubrieken. Eén informatief – met verwijzingen naar organisaties en sites over het inzetten van hulpmiddelen. Waar zijn hulpmiddelen te krijgen? Maar ook zaken als voeding en wet- en regelgeving – ook voor op het werk- komen langs in de app. In de andere twee  onderdelen ‘verzorgen’ en ‘verplaatsen’ vind je 129 korte instructievideo’s. Hier krijg je bijvoorbeeld verzorgingstips: hoe kun je het beste helpen bij het aan- uitkleden op het bed, het wassen en de toiletgang? Maar ook hoe je het beste kunt ondersteunen bij het lopen. Met waardevolle tips als: aan welke zijde loop je? Waar hoort de kruk?  Hoeveel steun geef je?

Tip 3. Respecteer de ander én jezelf

In de filmpjes is er ook aandacht voor het behoud van zelfstandigheid van de zorgvrager. Er wordt uitgelegd hoe zelfredzaamheid te stimuleren en wat het belang hiervan is. Zelfs zaken als de goede werkhouding voor de mantelzorger én het nut ervan wordt besproken. Hier word ik als bedrijfsfysiotherapeut blij van!

Tip 4. Laat de ander zelf doen wat hij/zij zelf kan

Door de zorgvrager zelf te laten doen wat hij/zijn zelf kan, zijn jullie allebei geholpen. Het stimuleren van zelfzorg heeft dan ook een meerledig doel. Het is goed om bij de zorgvrager de conditie en de spierkracht op niveau te houden. Bij zorgvragers die meer bewegen gaat het herstel sneller. Bewegen heeft een positieve invloed op het genezen van een wond en de suikerspiegel. Bewegen voorkomt depressieve stemmingen. De meeste mensen vinden het vervelend om overgeleverd te zijn aan hulp. En de mantelzorger maar ook andere hulpverleners als (wijk)verpleegkundigen worden fysiek ontlast.

Tip 5. Vraag om slimme handigheidjes

De bedrijfsfysiotherapeut, ergotherapeut, thuiszorg of wijk- verpleegkundige kunnen je allerlei tips geven hoe je een handeling het beste kunt uitvoeren. Dit kun je samen oefenen. Doe bijvoorbeeld eerst eens voor hoe jij het doet. Vraag en bespreek samen waar het handiger of lichter kan. Doordat dit voor de zorgverlener vaak automatisme is, is het handig om de vraag over je eigen houding er expliciet bij te stellen.

Tip 6. Houd je eigen conditie op peil

Tja, een open deur. Echter bij drukte is dit het eerste wat bij veel mensen wegvalt. Het blijkt dat werkende mantelzorgers gemiddeld meer last van psychische vermoeidheid hebben dan niet-zorgende werknemers.  Komt uit onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP). Dus wees het voor. Er zit wel een addertje onder het gras: ook als je super fit en sterk bent, dan nog is het goed om het tillen, duwen en trekken zoveel mogelijk te vermijden.

Join the Happy workers Club. Schrijf je in voor de tweewekelijkse update met interessante weetjes om zonder kleerscheuren de 67 te halen en krijg meteen de e-book in je inbox.

Gratis e-book: Maak nu jouw soepele comback!

Door je aan te melden voor de gratis E-book krijg je ook de inspiratiemail. Ik ga zorgvuldig om met je gegevens. Zie hier mijn privacyverklaring

Nog even naar je inbox om de mail te bevestigen